Europese Parlementsverkiezingen van 2024
U kunt naar de stembus op 6 juni 2024.
Kandidaten
- 1. S.G. (Sent) Wierda, Apeldoorn
- 2. A.C.M. (Ton) Raven, Geleen
- 3. A.A. (Lex) Ruyssenaars, Almere
- 4. B.A.S. (Boaz) van Die, Babberich
- 5. M. (Milica) Marinkov, Apeldoorn
- 6. M. (Marien) Weststrate, Krabbendijke
- 7. S.W. (Steven) de Rooij, Nunspeet
- 8. A. (Astrid) de Deugd, Vinkeveen
- 9. H. (Hassan) Razza, Arnhem
- 10. J.A. (John) Sweenen, Kootwijkerbroek
- 11. H.F.G.M. (Harry) Staring, Zevenaar
- 12. Y.A.A. (Yvonne) Edelman-Schaaf, Zeist
- 13. G.J.M. (Gerda) Brantenaar, Nieuwleusen
- 14. Y.I.M. (Yvonne) de Nerée tot Babberich, Babberich
- Samen willen wij het lokale geluid in Europa laten horen.
Stellingen:
-
Minimumloon:
In alle landen van de Europese Unie moet een minimumloon ingevoerd worden.
-
Israël en Palestina:
De Europese Unie moet zich afzijdig houden bij het conflict tussen Israël en de Palestijnen.
Afzijdig in de vorm van onafhankelijk blijven. De EU moet geen partij kiezen in het conflict, maar ze moet haar diplomatieke kracht wel inzetten om vrede te gaan bewerkstelligen. De EU kan helpen zoeken naar oplossingen.
-
GGO's:
De EU moet de teelt van meer genetisch gewijzigde gewassen (GGO's) toelaten.
De EU moet de biodiversiteit beschermen. Daarbij past niet de introductie van kunstmatige exoten die de inheemse verscheidenheid verdrijft in een monocultuur.
-
Elektrische auto's:
Het moet duurder worden om elektrische auto’s uit China in te voeren in de Europese Unie.
Door vergaande Chinese staatssteun worden deze elektrische auto's onder kostprijs aangeboden op de Europese markt. Door meer te belasten, wordt het speelveld gelijk getrokken. Op de achtergrond spelen ook de geopolitieke dominantie van de markt.
-
Gender:
De Europese Unie moet alle lidstaten aanbevelen om naast man en vrouw ook een derde mogelijkheid toe te laten op paspoorten.
Een vermelding van een 'x' als derde gender is een mogelijkheid om in de genderdiscussie tot een oplossing te komen. De EU-lidstaten gaan zelf over hun nationaliteit en daarmee over de paspoorten. Vanuit het perspectief van de rest van de wereld kan een 'x' of het diffuse van de gehele regenboog op weerstand stuiten, dus het kan zijn dat dit derde (generieke) gender elders niet welkom is.
-
Kenniswerker:
Geschoolde werknemers moeten gemakkelijker naar de EU kunnen immigreren.
Deze kenniswerkers zijn schaars op wereldschaal. vandeRegio ziet een twee-sporen beleid: 1) specialistische werknemers kunnen op uitnodiging naar de EU komen, 2) we moeten investeren in onderwijs en onderzoek om —ook!— deze talenten te ontwikkelen op Europese bodem. Meer informatie
-
Hernieuwbare energie:
Lidstaten van de EU die te weinig hernieuwbare energie produceren, moeten beboet worden.
Het doel moet zijn dat er over de gehele breedte meer hernieuwbare energie wordt geproduceerd. Wanneer dit niet lukt, dan moeten we met elkaar bekijken waarom dat niet lukt. vandeRegio ziet een boete als een verzwaring om het doel te kunnen bereiken. Het zou juist verlicht moeten worden. Wanneer de "boete" wordt omgezet tot een "investeringsverplichting", dan verandert deze gehele stelling.
-
Tabakindustrie:
- Alternatieven nicotineproducten (e-sigaretten, verhitte tabak, snus/nicotinezakjes) moeten op dezelfde manier worden gereguleerd als sigaretten en shag.
- E-sigaretten voor eenmalig gebruik moeten in de EU verboden worden.
Aantrekkelijke (zoete) smaken in e-sigaretten moeten in de EU verboden worden. - Nicotinezakjes moeten in de hele EU verboden worden.
- In de EU moet (in navolging van het VK) een generatiegebonden verkoopverbod gaan gelden voor iedereen geboren na een bepaald jaar, bijv 2009.
- Verschillen in de prijzen voor tabak en andere rookwaren tussen landen moeten worden verminderd door voor de hele EU minimumprijzen in te stellen.
- De EU moet accijnsheffingen voorschrijven voor alternatieve nicotineproducten (e-sigaretten, verhitte tabak).
- De EU moet structurele (jaarlijkse) accijnsverhogingen op rookwaren voorschrijven groter dan de inflatie.
Roken is verleden tijd. Het hoort niet meer, zeker in de openbare ruimte. Naast de gezondheidseffecten en verslaving, geeft het gewoon ook stank en overlast.
Stel, vandeRegio krijgt die zetel en zou mogen stemmen over de Tabaksproductie- en Tabaksaccijns-richtlijnen, dan zal ze geen bezwaren hebben om in de lijn van al deze stellingen te stemmen. Maar onze prioriteiten liggen wel elders (lees: we zullen niet de kar trekken). Met de huidige (relatief beperkte) kennis van het dossier weten we nog niet of de (dwang-)methode van verbod en accijns wel het gewenste effect heeft. Wij vrezen nu al dat de gebruikers cq. verslaafden iedere vorm van bemachtiging van rookwaar zullen aangrijpen. Een ondergrondse markt (in illigaliteit), of betaalbare ruime beschikbaarheid over de grens, dan is niet altijd de "kwaliteit" te waarborgen, met risico op verder gaande extra gezondheidsrisico's en smokkel en criminaliteit. Hierbij aansluitend vinden we dat de overheid — of dat nu de EU is, of landelijk, of regionaal — haar inwoners vrijheden moet gunnen. 'Mogen roken' kan als een vrijheid worden ervaren, bijvoorbeeld door wie van een sigaar kan genieten, of cannabis gebruikt. Eigenlijk komt het er op neer dat we goed geinformeerd willen worden over de haalbaarheid van voorstellen en de mogelijkheden om dezelfde doelstellingen na te streven met bijvoorbeeld voorlichting en campagne. Uiteindelijk zal roken niet meer (tot amper) voor moeten komen en huidige en volgende generaties hiervan behoed. Meer informatie