Actiepunten
Wat wil vandeRegio nu echt bereiken?
1. Introductie van subsidiariteitsbezwaar op regionaal niveau
Op dit moment heeft — zowel de Tweede Kamer als de Eerste Kamer van — de Staten-Generaal al wel het recht om een subsidiariteitsbezwaar uit te spreken. Hiermee zegt ze "over deze wet- en regelgeving gaat Nederland zelf!". Wat betreft vandeRegio, zou zo'n recht ook uitgeoefend mogen worden door de regio's, bijvoorbeeld een provincie. Zowel ten opzichte van de Europese Unie als ook ten opzichte van Nederland. De achtergrond hiervan is dat belangen van de Europese Unie en de belangen van landen niet altijd overeen komen met belangen van regio's. Vooral wanneer de regio's zelf geen zeggenschap hebben gehad over wat hun wordt opgelegd, dan moet ze kunnen verklaren dat ze niet gebukt gaat onder deze voorliggende nadelige bepalingen. vandeRegio wil regio's zelfzeggenschap geven, en dat kan doordat besluiten zoveel mogelijk op het laagste niveau worden genomen. Als gevolg hiervan veranderd de EU van een Unie van lidstaten tot een Europa van de Regio's.
Zie ook: Thema Regio's
2. Introductie van recht op eigen vruchtgebruik op regionaal niveau
Verschillende regio's hebben eigen natuurlijke rijkdommen en eigen toegevoegde waarde. Door het recht op eigen vruchtgebruik te erkennen voorkom je dat de middelen die nodig zijn om zelfvoorzienend te zijn, wegvloeien naar andere regio's. Hiermee versterken we de regionale (circulaire) economie en zelfbeschikking. Dit recht op eigen vruchtgebruik zorgt ook voor een gepaste vorm van dekolonialisatie. Dit recht verlegd ook het belastingstrekkingrecht voor een deel van het landelijke naar regionale.
3. Vervaagde grenzen: grensoverstijgende fiscaliteit en sociale zekerheden
Introductie van een e-residency (naar voorbeeld Estland) voor de super-regio Benelux-plus (Nederland, België, Luxemburg, Nordrhein-Westfalen en Noord-Frankrijk). Hierdoor kunnen bedrijven en inwoners, zonder de onderlinge landsgrenzen, vrij functioneren met eenduidige regelgeving en zekerheden. Dit is een vervolg op het verdrag van Shengen, want op Europese schaal kan een blauwdruk-richtlijn worden vormgegeven voorbij iedere vorm van bilaterale afstemming. Deze blauwdruk zal uitgerold kunnen worden in meerdere (super-)regio's in Europa. Zo'n instrument kan bestaan naast de bestaande landelijk ingerichte fiscaliteit en sociale zekerheden.
-
Rechtspositie:
Rechtspositie voor werkenden gelijk maken in de hele EU.
In principe ja: de rechtspositie van werkenden zou gelijk gemaakt moeten worden in de EU... mits de Nederlandse standaard als minimum genomen wordt. vandeRegio wil dat alle werkenden er op vooruit gaan. Om te beginnen moeten we gaan zorgen dat de rechtspositie (ook fiscaal en qua sociale zekerheid) van grenswerkers gelijk wordt getrokken. Het moet niet uitmaken of iemand in Nederland, of Duitsland, of België werkt en weer in een ander land woont, ook qua belastingen en gebruik van regelingen. Op Europese schaal is het nog wel de vraag of de afstemming mogelijk is tussen de verschillende werkculturen van Noord en Zuid Europa, ook met de hoogte van de pensioenleeftijd. Meer informatie
-
Sociale voorzieningen:
Als EU strengere regels hanteren ter bescherming van sociale voorzieningen
Hiervoor heeft/had de EU haar Cohesiebeleid. vandeRegio wil dit juist breder gaan inzetten. Nederland maakte er geen gebruik van, terwijl op regionale schaal binnen Nederland de verschillen er wel zijn. Hiervoor kwamen Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli), Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) en Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) met het rapport: Elke regio telt! Meer informatie
-
Kenniswerker:
Het moet gemakkelijker worden voor geschoolde werknemers om in de EU te komen wonen en werken.
Deze kenniswerkers zijn schaars op wereldschaal. vandeRegio ziet een twee-sporen beleid: 1) specialistische werknemers kunnen op uitnodiging naar de EU komen, 2) we moeten investeren in onderwijs en onderzoek om —ook!— deze talenten te ontwikkelen op Europese bodem. Meer informatie
4. Referenda over de rol van de Europese Unie voor Caribisch Nederland
Het land Nederland is lid van de Europese Unie. Hierdoor heeft de Europese rechtsorde rechtstreeks doorwerking. Inwoners kunnen zich beroepen op Europese waarden, richtlijnen en verdragen. Deze dynamiek is afwezig/bijzonder in het Caribische deel van het Koninkrijk der Nederlanden. Vanuit de Staten-Generaal wordt structureel reparatie wetgeving gemaakt voor de BES-eilanden (de openbare lichamen Bonaire, St.Eustatius en Saba). Ook de drie landen Aruba, Curaçao en Sint-Maarten hebben een bijzondere (indirecte) relatie tot de Europese Unie. vandeRegio wil dat het gehele Koninkrijk der Nederlanden al haar inwoners dezelfde rechten geeft en daarmee ook dezelfde relatie tot de Europese Unie.
- vandeRegio wil referenda over de keuze: wel/geen doorwerking van de Europese rechtsorde. Hiermee kan de status van Landen en gebieden overzee (LGO) veranderen tot ultraperifere regio.
- vandeRegio wil dat de Europse Unie een arbiter-rol neemt in de (in potentie verstoorde) verhoudingen binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Door Europees te gaan werken aan een (equivalent voor) Koninkrijksgeschillenregeling wordt er een deadline gesteld aan de mogelijkheid dat de landen er onderling uit kunnen komen; en kunnen we een gelijkwaardige verhouding afdwingen. Vooral omdat de Nederlandse rechtsorde in haar statuut al sinds 2010 hier een deficiet heeft die nog altijd niet zicht heeft op om verholpen te worden.
5. Parlementaire verantwoording voor hellend vlak van oorlogshandelingen
Europa is het continent van vrede geworden. Na de Tweede Wereldoorlog, in de wederopbouw, begon het Europese Project. Doordat we met elkaar investeren in welvaart, beginnend met voldoende voedsel, kwamen de vele volkeren binnen Europa tot elkaar. Er ontstond een Eenheid in Verscheidenheid. De Europese landen werden handelaren en vrede-brengers. Dit moeten we koesteren.
Tijden veranderen, vooral ook de geopolitieke werkelijkheid veranderd. Met oorlog aan de grenzen van de EU, aan de randen van Europa (Oekraïne-Rusland, Israël-Hamas, Syrië), en met terroristische aanslagen, verliezen we steeds meer het veiligheidsgevoel. In het laatste jaar is er een omslag gekomen binnen Europa: de oorlogsmachine wordt aangezet. Er ontstaan initiatieven om op Europese schaal wapens te gaan inkopen en produceren. Verdediging — door het hebben van een afschrikkend arsenaal en bevriende landen voorzien van materiaal — is de manier hoe daar tegengas aan wordt gegeven. Eveneens wordt "een stap vooruit gezet", waardoor Europese landen richting of zelfs voorbij de 2% Brutto Nationaal Product gaan in de investeringen in Defensie. Ook omdat de Verenigde Staten van Amerika niet meer de sterke partner is waar we achter kunnen blijven schuilen. Dit zijn begrijpelijke stappen, maar ook onwenselijke gebeurtenissen. vandeRegio mist het publieke debat en het meenemen van de democratische legitimiteit. Deze stappen worden genomen zonder enige merkbare bezwaren en zonder ogenschijnlijke ethische afwegingen. Voor vandeRegio is het VN Handvest hierin leidend: wij zien een taak voor het Europees Parlement — via haar delegaties — om landen bij te staan de conflicten vreedzaam op te lossen. Het is een taak van parlementaire verantwoording dat het Europees Parlement, én de parlementen van al haar lidstaten (nadrukkelijk allemaal!), om de verder gaande stappen kritisch te benaderen. vandeRegio zal hierin een pacifistische grondhouding verzoeken.
In een wereld van vrede wordt geen enkel wapen ingezet. Daar praten we met elkaar.
Zie ook: Thema Vrede
6. Update-verplichting die anders vervalt tot het publieke domein
-
Update-verplichting:
De EU moet bedrijven dwingen slimme apparaten langer software- en beveiligingsupdates te geven.
Ons leven digitaliseert. Er zijn vele apparaten die een "slimme" functie hebben, maar die zijn ook steeds meer de zwakste schakel. Het is meer een vraag van wanneer en niet meer of iets gehackt wordt. Door updates langer aan te bieden kan een apparaat langer mee gaan. Zodra de updates stoppen, moet de consument gaan afvragen of dit apparaat moet worden vervangen — ook wanneer deze verder nog naar behoren werkt. vandeRegio wil dat de EU afdwingt dat de mogelijkheid tot updates vervalt tot het publieke domein (als OpenSource) zodra de nodige updates niet meer worden uitgevoerd door de fabrikant. Dan kan de samenleving ingrijpen door zelf gaten te dichten.
7. Meer Europees Parlement, minder Raad van de EU
vandeRegio wil dat het Europees Parlement een volwaardig parlement wordt: een democratisch verkozen volksvertegenwoordigend orgaan op Europees niveau. Er moeten stappen gezet worden om dit parlement te verheffen van de huidige nationale benadering. Een benadering die gekscherend is als een bijzondere commissie van de Staten-Generaal — voornamelijk een extentie van de waan(zin) van de dag die heerst in de Tweede Kamer. vandeRegio ziet in de huidige gereedschappen een veel meer chambre de réflexion-opstelling passen bij het Europees Parlement.
Stappen om te versterken tot een volwaardig parlement:
- Recht van Initiatief voor het Europees Parlement — dus dat het EP ook zelf met voorstellen kan komen.
- Verzwakken van het veto-recht van landen, tot een veto uitgesproken door 3 landen. Dit is ook nodig wanneer de Unie uitbreidt.
- In de trialogen krijgt de Europese Raad (staatshoofden) en Raad van de Europese Unie (ministers) een andere gesprekspartner, namelijk het Europees Parlement in plaats van de Europese Commissie rechtstreeks. Effectief moet dan de Nederlandse regering haar Nederlandse Europarlementariërs gaan inzetten om namens Nederland stelling te nemen. Hiermee komt een verplichting tot ruggespraak, ook in algemeen belang en/of nationaal belang. In een volwaardig parlement komt de volksvertegenwoordigende taak te liggen bij de Europarlementariërs. We moeten voorkomen dat de inzet/lobby vanuit de regering als een verrassing komt. vandeRegio zal deze ruggespraak ook inzetten om gevoed te worden met argumenten vanuit regionale belangen.
- De benoeming van leden van de Europese Commissie, moeten benoemd worden door het Europees Parlement en niet langer door de landelijke voordracht (als privilege) vanuit haar regering.
- Parallel aan de herschikte trialogen wil vandeRegio de relatie tussen regio's (zoals gemeenten en provincies) versterken. Onderling en ten opzichte van de EU. Dit door te komen met getrapte verkiezingen voor de afgevaardigden naar het Comité van de Regio's, immers de huidige methode van afvaardiging via benoeming in commissies van koepelorganisaties (zoals in Nederland de VNG en IPO) mag wel meer democratische afspiegeling krijgen. Hiermee verschuift de toon van 'lobby' naar 'vertegenwoordiging'.
- Op Europees en nationaal niveau werken aan de vermindering van de regeldruk. Door efficienter om te gaan met verordeningen en richtlijnen. Door strategischer inzetten op éénduidigere verdragen en bilaterale afspraken. vandeRegio zou willen rapporteren op onderwerpen, waarbij op de achtergrond het spanningsveld speelt van decentraal maatwerk en de reductie van bepalingen. Centraal moet staan de stroomlijning van de afstemming van Europese en nationale wet- en regelgeving, ook tussen landen onderling.
Zie ook: Thema's Werking van de Unie, Democratie en Uitbreiding van de Unie