In de EU streven we verschillende doelen na en komen daarvoor met milieuregels. Ook vandeRegio vindt dat je deze hogere standaard ook moet verlangen van de producten die je importeert. Anders verplaats je de vervuiling naar vreemde landen.
Meer informatie
Minimumloon:Ieder EU-land moet een minimumloon hebben.
Een minimumloon is erkennen dat de levensstandaard in die regio op een bepaald niveau is en dat je daardoor ook als samenleving vindt dat je met een voltijdbaan boven het armoedeniveau moet kunnen blijven. vandeRegio ziet wel uitdagingen om deze regionale verschillen beperkt te houden. Niet in ieder land hebben de sociale voorzieningen een schakeling met die minimale levenstandaard. vandeRegio wil het minimumloon als referentiepunt pakken in de Europese afstemming van fiscaliteit, ook over de landsgrenzen heen. Bijvoorbeeld de beantwoording van de casus: kan een persoon die arbeidsongeschikt is geworden in Nederland de volledige uitkering krijgen wanneer die nu in Polen woont.
Meer informatie
Israël en Palestina:De EU moet samenwerking met Israël stoppen totdat de Palestijnen een eigen staat hebben.
Als criteria van de samenwerking tussen EU en Israël moet worden gesteld dat er een vreedzame oplossing komt van het conflict. Er zijn meer oplossingen dan alleen een Palestijnse staat. vandeRegio wil in ieder geval de wapenleveranties opschorten.
Meer informatie
Buitengrenzen:De EU moet meer geld uitgeven aan controles van de buitengrenzen.
Meer budget is niet de oplossing. vandeRegio ziet een actieve rol voor de Europese Unie om vrede en welvaart te brengen naar de regio's over de grenzen. Dat kan met ontwikkelingssamenwerking, handelsverdragen en investeringen in hun economische capaciteiten, zoals productie goederen. Op deze manier geven we mensen voldoende reden om te willen blijven, als onderdeel van hun eigen gemeenschappen. Ondertussen moeten we in de EU de serieuze afweging maken hoe we arbeidsmigranten (legaal en illegaal) in goede banen leiden. Dat betekend ook eerlijk erkennen dat er in bepaalde sectoren veel behoefte is aan werknemers, en dat die binnen de eigen grenzen niet meer zijn te vinden. vandeRegio wil wel benadrukken dat iedereen die zich binnen Europa vestigt, onderdeel moet willen en gaan worden van de regionale gemeenschappen.
Meer informatie
Europese waarden:De EU moet minder geld geven aan lidstaten die de democratische basisregels niet respecteren.
De Europese waarden zijn belangrijk. Democratie staat daar centraal in. Dat moeten we stimuleren. Dus wanneer een lidstaat haar taken verwaarloosd dan moeten er gevolgen zijn. Vooral wanneer dat bewust en moedwillig gebeurd. vandeRegio begrijpt korting als een boete. Deze boete is een soort van waarschuwing voordat er een artikel-7-procedure wordt gestart.
Meer informatie
Referendum:Inwoners van de Europese Unie moeten een nieuwe wet kunnen tegenhouden met een referendum.
De EU mag zich zorgen maken over de betrouwbaarheid van informatie en de sfeer rond onwenselijke activiteiten. Zo kan ze bepaalde handelingen en gedragingen gaan verbieden. Hierin kan anonimiteit een rol spelen. vandeRegio wil wel benadrukken dat er ook positieve kanten aan anonimiteit zitten, bijvoorbeeld vanuit privacy standpunt en bescherming van klokkenluiders. Welke kant de EU echt niet op mag gaan volgens vandeRegio is overregulering, intimidatie en toepassen van censuur.
Meer informatie
Gasvoorraad:De EU moet een voorraad aardgas aanleggen die alle lidstaten kunnen gebruiken.
Een bewustwordingscampagne van de milieu-impact moedigt vandeRegio wel aan. In de praktische uitvoering zijn er wel problemen: 1) een keurmerk drijft de kosten op, 2) een keurmerk kan maar beperkt informatie voorzien over de verschillende elementen van milieu-impact, zoals productie en transport, 3) niet alle voedingsmiddelen komen met verpakkingsmateriaal en ruimte voor een afdoende bijsluiter, en 4) hoe wordt deze informatie overgedragen van de ingrediënten naar het eindproduct, zo ook wat je op je bord in een restaurant krijgt?
Meer informatie
Treinverbinding:De EU moet geld steken in uitbreiding van het netwerk van Europese treinen.
Volmondig ja, vandeRegio wil dat de trein iedere vlucht binnen de 750km vervangen kan. Zowel in totale reistijd als ook in prijs. Binnen Nederland zou er vanuit knooppunt Eindhoven een hoogwaardige verbinding Den Haag-Aken en Eindhoven-Brussel moeten komen. Ook de Lelylijn doorgetrokken naar Bremen hier onderdeel van mogen zijn. vandeRegio wil dat de bijdrage vanuit Europa van de huidige 10% naar 75% co-financiering wordt verhoogt wanneer het een grensoverschrijdende verbinding betreft.
Meer informatie